Schrift 287 Judit, geweldig of gewelddadig?
jaargang 49 • nummer 3 • augustus 2017 • pagina 20

Wanneer je de Österreichische Galerie Belvedere in Wenen binnen stapt, kom je haar tegen: Judit met het hoofd van Holofernes in haar hand, geschilderd door Gustav Klimt. Ook in andere kunstvormen keert ze op tijd en stond terug als thema en bron van inspiratie. De vrome doch verleidelijke weduwe die de generaal van de overheersers onthoofdt om haar volk te redden, is niet weg te bannen uit ons cultureel erfgoed. Judits rijke Nachleben in de kunst verandert evenwel niets aan het feit dat het boek Judit, naar haar gelijknamige heldin, niet tot de Bijbelse (joods-Hebreeuwse) canon behoort. Heeft die canon Judit over het hoofd gezien? Of dringt zich verandering op, een canonwijziging, onder invloed van wat Judit na de canon heeft betekend? Met andere woorden: heeft de canon ongelijk?

Karolien Vermeulen is FWO postdoctoraal onderzoeker bij het Instituut voor Joodse Studies aan de Universiteit Antwerpen